Tijdens al mijn presentaties en workshops over storytelling vertel ik het: het is tot wel 23 keer effectiever om informatie over te dragen via verhalen dan door feiten op te sommen. Maar hoe zit dat nou?
Er gebeurt iets compleet anders in het brein van mensen als je verhalen vertelt, dan wanneer je feiten en statistieken met ze deelt. In het laatste geval zullen je toehoorders:
1) Het met je eens zijn
2) Of het niet met je eens zijn
Slechts twee delen van het brein van je toehoorders worden actief in reactie op de data die jij met ze deelt.
Maar wat gebeurt er als je een verhaal vertelt? Kijk eens naar deze illustratie:
Een verhaal roept geen instemming of afkeuring op, maar betrokkenheid. Maar liefst zeven plekken in je brein worden geactiveerd, wat laat zien waarom het inzetten van verhalen zo’n impact heeft.
Dus, even heel kort door de bocht, als je de aandacht van je publiek wilt trekken en vasthouden, vertel dan verhalen. Zo simpel is het.
Bron & illustraties: Scott Schwertly