Om als bedrijf een rol van betekenis te kunnen blijven spelen in een wereld waarin verandering een constante is, moet je wendbaar zijn, en je klanten en andere belanghebbenden op een positieve manier blijven verrassen. Het sleutelwoord daarbij is sociale innovatie, veel meer dan technische innovatie. Uit onderzoek dat INSCOPE – Research for Innovation sinds 2006 jaarlijks uitvoert blijkt namelijk dat sociale innovatie ongeveer tussen de 50 en 75 procent van het innovatiesucces van bedrijven in Nederland bepaalt. Sociaal innovatieve bedrijven zijn innovatiever en productiever. Uit onderzoek van TNO blijkt bovendien dat sociale innovatie de productiviteit verhoogt en de doorlooptijd vermindert. Ook als het gaat om het aantrekken van nieuwe klanten, groei in marktaandeel, omzet en winstgroei, en om minder ‘harde’ doelen als het geluk van medewerkers, het verloop van medewerkers, klanttevredenheid, en de tevredenheid en motivatie van andere belanghebbenden, scoren sociaal innovatieve bedrijven beduidend beter.
Het loont dus de moeite om te investeren in sociale innovatie. Maar hoe doe je dat? Volgens de hoogleraren Henk Volberda en Harry Commandeur zijn er vijf hefbomen voor sociale innovatie:
- Flexibel managen
- Dynamische managementvaardigheden
- Slimmer werken
- Co-creatie
- Institutionele stakeholders
Flexibel managen bijvoorbeeld gaat over het optimaliseren van de zelforganisatie van teams. Besluiten worden daarbij zo laag mogelijk in de organisatie genomen (net als bij scrum). Goede zelforganiserende teams stimuleren dat medewerkers hun talent, energie en passie volledig inzetten. Bij dynamische managementvaardigheden moet je vooral denken aan het verbreden en verdiepen van kennis van managers, het verbreden van denkkaders en ondernemerschap. Dat zorgt ervoor dat managers nieuwe ideeën herkennen en ondersteunen.
Bij slimmer werken gaat het om het zo goed mogelijk inzetten van de talenten en competenties van de medewerkers (ook hier geldt: net als bij scrum). Sociale innovatie zorgt ervoor dat medewerkers meer beslissingsbevoegdheid krijgen over de taken en verantwoordelijkheden die ze hebben en verbetert zo hun kwaliteit van leven. Voor succes op de langere termijn is het onderkennen van het potentieel van medewerkers cruciaal, net als open en eerlijke communicatie, en zorg en aandacht voor de ontwikkelingsmogelijkheden en de gezondheid van medewerkers.
Co-creatie draait om goede samenwerking met belanghebbenden, door deel uit te maken van een sterk netwerk. Dat dwingt bedrijven namelijk om voortdurend innovatief te zijn. Het beïnvloedt de informatie en kennisstromen tussen organisaties en het uitwisselen van ‘best practices’. Als vijfde zijn institutionele stakeholders van belang, zoals branche-organisaties en overheden, omdat die van invloed zijn op de mate waarin sociale innovatie en creatie mogelijk gemaakt kunnen worden.
Kortom: innovatie is van wezenlijk belang voor de productiviteit en de concurrentiekracht van bedrijven. Sociale innovatie heeft daarbij meer impact dan technische innovatie. Zowel als het gaat om prestaties en innovatievermogen, als het welzijn en welbevinden van medewerkers (ofwel het geluk van medewerkers). Alle reden dus om serieus met sociale innovatie aan de slag te gaan.
Meer weten over werkgeluk en tools die je in kunt zetten om flexibeler en creatiever te werken? Ik vertel er graag over :-).
Bron: Het rendement van geluk, inzichten uit wetenschap en praktijk, Stichting Maatschappij en Onderneming 2014