Interview Tanneke Janssen – mede-eigenaar drukkerij robstolk
“Gemiddelde dingen maak je met gemiddelde mensen, bijzondere dingen met bijzondere mensen. Bij robstolk gaan we allemaal voor het maken van bijzondere producties. Geen doorsnee, maar kwaliteit. Toen wij, mede-eigenaar Jacqueline van As en ik, de drukkerij in 2003 overnamen was robstolk al een drukkerij die bekend stond om kwalitatief goed en mooi drukwerk, en dat hebben we voortgezet. Het was voor ons geen optie om, toen de branche het moeilijk kreeg, te kiezen voor massaproductie; voor veel, voor goedkoop, voor standaard. Dat moet er ook zijn, maar het past óns niet. We willen trots zijn op wat we maken. Als je ziet welke klanten we nu hebben, en hoe trouw die zijn, dan was het ook de enige juiste keuze die we konden maken.
Vertrouwen
Iedereen die hier werkt, doet dat met hart en ziel, en zijn trots op wat ze doen. Ik ben geen schooljuffrouw, mensen hebben hun eigen verantwoordelijkheid. Ik ga echt niet de minuten per klus bijhouden. Vertrouwen is een van mijn basiswaarden. Ik ga ervan uit dat mensen zinvol bezig zijn, en helpen ons bedrijf op de kaart te zetten. Dat ze hun tijd goed spenderen.
Uitdaging
Mensen komen hier soms aanwaaien, omdat ze denken dat ze hier passen. We gaan het gesprek aan en leren elkaar kennen. Het is aan ons om te kijken of er ruimte is en of iemand in het team past. Je laat het werk het liefst doen door mensen om wie je geeft en met wie je iets hebt. Je werkt hier nauw samen met elkaar en dan helpt het als je elkaar kent of als je ervan overtuigd bent dat iemand een kans verdient. Dat betekent niet dat iedereen hier past. Als nieuw personeel binnenkomt en geen aansluiting vindt bij wie wij zijn en hoe wij werken óf hun rol niet pakt, dan is hij of zij hier ook niet op haar plek. Wij hebben met zijn allen hard voor deze zaak gewerkt en dat willen we graag nog lang blijven doen. En dus moet iedereen wel zijn bijdrage leveren, het is niet vrijblijvend. Uiteindelijk hebben Jacq en ik het laatst woord. Want wij moeten de toekomst mogelijk maken.
Nieuwe medewerkers hebben vaak even tijd nodig om hier te wennen. In feite zijn we topsporters binnen ons vakgebied. Kom je niet uit de topsport dan duurt het even voordat je meekan. Nieuwe collega’s moeten met een machine die ze misschien al kennen andere dingen leren doen. En opnieuw leren kijken. Of voelen. Kwaliteit kun je niet altijd zien of rationeel uitleggen, maar de meeste mensen kunnen het wel voelen. Net als een kledingstuk dat perfect past, zonder dat je weet waarom dat zo is. Als je er van binnen blij van wordt, dan klopt het. Als ik drukwerk moet beoordelen, dan weet ik gewoon of het wel of niet klopt. Dat is wat anders dan dat het technisch perfect uitgevoerd is. Niets is perfect. Overal is wel iets op aan te merken. Maar je moet het vermogen hebben om te weten of het klopt in het totaal plaatje, om er daarna trots op te kunnen zijn.
Meer dan je denkt
Eén voorbeeld uit een managementboek is me altijd bijgebleven. Een verhaal van een man die aan de lopende band werkte in een fabriek. Zijn baas dacht dat hij niet meer kon dan dat. Maar aan het eind van de dag vertrekt die man naar huis, stapt in zijn auto en rijdt weg zonder ergens tegen aan te rijden en ’s avonds is hij voorzitter van de voetbalvereniging, waar hij helemaal zijn ei kwijt kan en alles regelt. De clou? Mensen kunnen altijd meer dan je denkt. Ik ben zelf iemand die van aanpakken weet. Dat betekent niet dat ik alles kan, maar ik probeer het wel. Als er een probleem is ergens in ons proces, dan kijken we allemaal hoe we kunnen helpen. Als iemand iets wil uitproberen, dan doen we ons best ons steentje bij te dragen. Iedereen doet dat vanuit zijn of haar eigen expertise.
We schrijven ook niet snel mensen af. Als iemand langere tijd ziek is, kijken we wat er wél mogelijk is. Een van mijn collega’s is al ruim over de pensioengerechtigde leeftijd, maar heeft als geen ander kennis van papier. Hij draait nog volop mee. Met hart en ziel, niets leukers dan papier. Stagiairs worden goed begeleid. Ook iedereen die hier binnenkomt met een vraag wordt altijd geholpen, of ze nu klant worden of niet. Het is hier letterlijk heel open. Geen drie toegangsdeuren met bellen en camera’s, je loopt gewoon meteen de ruimte in en dan komt iemand je helpen. Met alle expertise die we in huis hebben is er ook altijd wel iemand die kán helpen. Wij geloven in wat mensen kunnen, geven verantwoordelijkheid. Ik vertel andere ondernemers ook: het gaat er niet om dat je alles moet kunnen, maar wel dat je goed weet wat je leuk vind, waar je energie van krijgt. En dat je de dingen die je niet leuk vindt/of niet kunt op een andere manier oplost.
No guts, no glory
Er is bij ons heel veel speelruimte, ruimte om creatief te zijn. We krijgen soms vragen waar we niet direct een antwoord op hebben, maar waar we wel heel graag een antwoord op willen geven. Zoals drukken op zwart papier. De pers kan dat, maar kunnen we er dan ook iets van maken dat goed is? Dan begint een zoektocht: uitproberen, testen, en weer uitproberen. Mislukken en weer proberen. Heel veel uren investeren. En ondertussen denken: het is leuk, het is gaaf, kunnen we dat, zou dat ons lukken? Uiteindelijk lukt het, en is het resultaat ontzettend bijzonder. No guts, no glory! Met de jaren is die manier van doen met ons gegroeid, tot je op een gegeven moment wereldwijd bekend staat als een drukker die zo werkt en bijzondere dingen voor elkaar krijgt.
Kwaliteit
Dat wij voor kwaliteit gaan brengt ook met zich mee dat we goed materiaal van onze klanten nodig hebben. We besteden dus veel tijd aan het voortraject, denken mee en nodigen klanten uit om bij het drukken te komen kijken. Vaak hebben mensen hun ziel en zaligheid in – bijvoorbeeld – een boek gelegd, soms jarenlang. Dan vinden zij én wij het prettig dat ze erbij zijn als hun project definitief vorm krijgt. Voor sommige klanten maken we hun levenswerk. Dit zijn mensen die iets willen nalaten aan de wereld. Het is in ieders belang dat het eindresultaat optimaal is: dat maakt de klant blij én ons. Als wij goed zijn voor de klant, is de klant het ook voor ons. We maken echte tastbare dingen en dat vinden veel mensen gaaf. Het maakt het grafische vak een mooi vak.
Dat we kwaliteit leveren brengt ook met zich mee dat we niet de goedkoopste drukker zijn. Maar je gaat voor een luxe vijfgangendiner ook niet naar de snackbar. We maken wel mee dat mensen liever eerst nog verder gaan sparen, zodat hun project ook de vorm krijgt die ze erbij vinden passen, en geen dertien-in-een-dozijn uitvoering. Een moeilijk moment was toen corona uitbrak. We waren net verhuisd, hadden flink geïnvesteerd in een nieuwe drukpers, en dan opeens ligt alles stil. Toen hebben we ons echt wel afgevraagd: heeft dit zin? Eigenlijk een vraag die je jezelf als ondernemer regelmatig moet stellen, maar dan liefst met wat minder druk. Dan moet je altijd samen kunnen zeggen: het heeft zin, we zien mogelijkheden. En ook mijn hart zit in dit werk, dit is wat ik wil doen; anders kun je beter iets anders gaan doen. Voor mij persoonlijk zit zingeving ook in de manier waarop we dit bedrijf runnen. Dat een bedrijf goed kan draaien als je de verantwoordelijkheden laag neerlegt. Met zijn allen dragen we de verantwoordelijkheid en houden we de tent draaiende. Een mooi team, met mensen waar ik echt van ben gaan houden.
drukkerij robstolk
robstolk is een drukkerij in Amsterdam die het hoogste segment van de grafische markt bedient. Met veel liefde maakt het team mooi en creatief drukwerk, van verpakkingen tot boeken. Opdrachtgevers zijn onder andere Kvadrat, kunstenaars en fotografen zoals het Stedelijk Museum, Foam Fotografie Museum, Bloomon, Crisp, vele kleine uitgeverijen en art galeries (nationaal en internationaal), vormgevers en klanten uit de architectuur en mode, zoals Levs architecten en Pauw.