Ruim tien jaar geleden maakte ik voor het eerst kennis met de term storytelling. Ik was er meteen door gegrepen! Met een verhaal kun je met zoveel impact iets delen met anderen. Ik ben blijven werken met verhalen, en de mooiste manier om tot aansprekende verhalen te komen is door verhalen te verzamelen, en daar verder mee aan de slag te gaan. Een verhaal dat me nog altijd dierbaar is, is er eentje van tien jaar geleden. Kinderopvang de Kinderkei vroeg zich af hoe ze het verschil dat ze maken als kinderopvang ook konden overbrengen aan ouders die een fijne plek voor hun kind zoeken. Ik sprak met ouders en dit is een van de verhalen die daaruit voortkwam:
De bril van Bram
Stel je heet Bram en je bent drie jaar. Je krijgt een bril en een afgeplakt oog. Dat is niet leuk. Het is gewoon lastig. Schamen doe je je nog niet echt. Tenminste, als de grote mensen en de kinderen om je heen een beetje gewoon reageren. Elke dag moet je je bril opdoen. Als je gepest wordt kun je dat heel vervelend gaan vinden. Gelukkig heb je dan een moeder die hier goed over heeft nagedacht. Zij overlegt met de Kinderkei, waar je vier dagen per week naar toe gaat. Er wordt afgesproken dat het afplakken van je oog niet thuis gedaan wordt, maar op de Kinderkei. Want dat vinden de andere kinderen machtig interessant. Ze vinden Bram nu eigenlijk wel stoer met zijn pleister. En die bril? Geen Kinderkei-kind dat Bram daar ooit mee gepest heeft. Bram en zijn pleister en zijn bril, die horen gewoon bij elkaar.
Het laat heel mooi zien hoe je met een kort verhaal toch heel goed kunt laten zien waar je als bedrijf voor staat.