Leeuwarden en Fryslân staan in 2018 in de etalage van Europa. Dan presenteren de stad en provincie zich namens Nederland als de Culturele Hoofdstad van Europa. Prachtig natuurlijk, al heb ik ook begrip voor de tegengeluiden die er zijn. Persoonlijk vind ik het een geweldige kans om onze provincie in de spotlights te zetten. Want dat is iets waar we, getuige de recente publicaties over de marketing van onze mooie provincie, niet altijd even goed in slagen. We hebben goud in handen, en dat mogen meer mensen weten. Wat ik overigens wel belangrijk vindt is dat de projecten die onder de noemer van Culturele Hoofdstad plaatsvinden een breed draagvlak krijgen. Daar is nog wel wat meer inspanning voor nodig vrees ik. En laat nu net mijn specialisme, storytelling, daar aan kunnen bijdragen. Het besef dat verhalen een rol van betekenis spelen is er al wel, getuige deze tekst op de website:
In een televisieserie of een speelfilm lopen altijd meerdere verhaallijnen of thema’s door elkaar. De kijker wordt aan de hand van verschillende personages en gebeurtenissen bij de hand genomen. Zo is het ook met het programma van Culturele Hoofdstad. We hebben een aantal grote thema’s die met elkaar het complete verhaal van Leeuwarden-Fryslân Culturele Hoofdstad van Europa 2018 vertellen.
Mooi. We hebben ook al zoveel prachtige verhalen. Over – en van – mensen als Escher, Mata Hari, Slauerhoff en Alma Tadema, attracties als het Woudagemaal en het Planetarium en cultuurhistorische elementen zoals onze terpen, kloosters en de Oranjes. Toch is zelf verhalen vertellen, als je draagvlak wilt krijgen, niet de enige manier waarop je ‘storytelling’ kunt inzetten. Durf vooral ook te luisteren, en dan bedoel ik écht te luisteren. Zorg dat je geen ivoren toren bent van waaruit de prachtigste sprookjes ter lering en vermaak over het volk worden uitgestrooid… De mienskip is het centrale thema en juist dat thema draait om samen bedenken en samen doen. Ik hoop dat dat besef nog verder doordringt. Zelf is het mij niet gelukt om mijn ideeën aan de man te brengen, en dat hoeft ook niet, anderen kunnen dat ook. Maar laat het wel op tijd zijn. Want wat kunnen we er dán een mooi feest van maken, met een enorme ‘legacy’ voor de toekomst.
NB Bedrijven en organisaties die net als mijzelf aanhaken als ondersteuner van Culturele Hoofdstad bied ik 20,18% korting op mijn eendaagse trainingen storytelling.