Verhalen geven richting in turbulente tijden
Een tijd geleden was ik bij een organisatie waar mij gevraagd was een inspirerend verhaal over cultuur en verhalen te vertellen. Maar vlak voordat ik dat zou komen doen, was bekend gemaakt dat die organisatie flink moest afslanken.
En ik dacht: niemand is dan geïnteresseerd in het verhaal dat ik wil vertellen. Daar staat hun hoofd echt niet naar. En terecht, dacht ik. Maar ik liet het bezinken en dacht, ho, wacht even! Natuurlijk is het erg, zeker als het de zoveelste ingrijpende verandering in korte tijd is. Maar met het hoofd laten hangen heb je vooral ook jezelf te pakken. Want dan wordt uit je bed komen in het donker een opgave en duren de dagen alleen maar langer. Dat heeft invloed op alles, niet alleen je werk en hoe je je daar voelt, maar op je hele leven. En ik heb zo langzamerhand geleerd dat wat je doet wel te maken heeft met wie je bent, maar dat je niet bént wat je doet… Er is dus meer in het leven.
Eenrichtingsverkeer?
Verandering is de enige constante, zei de Griekse filosoof Hericlatus al. Dat geldt nog steeds, en de veranderingen lijken wel steeds sneller te gaan. Vroeger kon je sneller leren dan dat de wereld veranderde: je kon de verandering voorblijven. Maar die tijd is geweest! Fusies, reorganisaties, koerswijzigingen, overnames, ze zijn aan de orde van de dag. Werken in een bedrijf betekent meer dan ooit dat je ontzettend flexibel moet zijn. Raar dus, dat flexibiliteit ook verwacht wordt van mensen, maar nauwelijks wordt gefaciliteerd. En flexibiliteit is, net als communicatie nog maar al te vaak, vooral een kwestie van eenrichtingsverkeer: van ‘boven’ naar ‘beneden’.
Neuzen dezelfde kant uit…
En terwijl je zo flexibel moet zijn terwijl je bedrijf en de wereld eromheen voortdurend in beweging zijn, moet ook nog altijd weer de blik vooruit, moeten de neuzen dezelfde kant op. Maar dat is mooi gezegd. Want wat als de zorgen en de emoties die je hebt, geen aandacht krijgen? Die laat je echt niet achter je zodra je aan het werk gaat.
Missie
Mijn missie als adviseur is om bedrijven menselijker te maken. Ik heb net iets te vaak gezien en meegemaakt hoe slordig er met mensen wordt omgegaan in bedrijven en organisaties. Met medewerkers én met klanten. Het is voor mij zestien jaar geleden reden geweest om eigen baas te worden en te blijven. Maar ik snap dat dat niet iedereen zo’n stap kan of wil zetten. (En gelukkig maar ;-)).
De bedoeling
Een van de dingen die belangrijk zijn voor medewerkers om zich goed te voelen is dat er aandacht is voor de betekenis van de organisatie en het werk: wat is de diepere bedoeling of het ‘hoger doel’ achter de activiteiten die we verrichten? Waarom is het belangrijk dat we doen wat we doen?
Een cultuur van verhalen
Als je dat helder hebt kun je de normen en waarden, rituelen en verhalen in je organisatie samensmeden tot een ‘nieuwe’ cultuur. Dat is een lastige opgave, waar tijd voor nodig is. Daarvoor is het belangrijk die normen en waarden aan elkaar duidelijk te maken, juist door middel van verhalen. Verhalen, die, als ze intern breed gedragen worden, ook naar buiten toe verteld kunnen worden.
Cultuur kan concreet gemaakt worden door goed naar elkaar te luisteren, open te staan voor elkaar, en verhalen te delen. Dat bindt, zeker als de wereld om je heen, binnen en buiten de organisatie, voortdurend in beweging is.
Ik begeleid teams en organisaties bij het vinden van hun ‘hoger doel’, ook wel zingeving, of purpose door middel van een programma voor werkgeluk en/of met behulp van storytelling. Interesse? Laat het me weten!